תכנית “מורים-חוקרים” של האוניברסיטה העברית

תכנית מורים חוקרים הנה יזמה משותפת לאוניברסיטה העברית ומנהל חינוך ירושלים (מנח”י) ובשיתוף עם קרן טראמפ. התכנית מציעה למדענים בעלי תואר שלישי ו/או שהשלימו השתלמות פוסט דוקטורט מסלול העסקה ארוך טווח המשלב המשך מחקר באוניברסיטה עם הוראת מדעים בתיכונים בירושלים, מתוך מטרה להגדיל את מספר המורים בתחומי המדעים ובכך את מספר התלמידים הבוחרים בהגברת המקצועות המדעיים, בד בבד עם חיזוק מעבדות המחקר ופיתוח קשרי קהילה-אקדמיה.  התכנית נמצאת בשנתה ה-8. המשתתפים בתכנית מחלקים את זמנם בין הוראה בתיכון והמשך מחקר פעיל בקבוצת מחקר בתחומי מדעי הטבע. כחלק מן ההכשרה בתכנית לכל אחד מן החוקרים מוצמד מורה רב-אמן החונך אותו ומכשירו לתפקיד של מורה בבית ספר לאורך 2 שנות ההוראה הראשונות. כמו כן ניתן להוציא תעודת הוראה כחלק מן התכנית. המשתתפים בתכנית ממשיכים במחקר באוניברסיטה במסלול של “חוקר-נלווה” במעבדות מחקר (50% משרה) , וכן מועסקים בהוראה במשרה חלקית (50%) במגמות המדעים בבתי הספר התיכוניים בירושלים, לוקחים חלק בפעילויות העשרה של התלמידים, בחשיפתם לעולם המחקר המדעי ובטיפוח קשרי הקהילה-אקדמיה. התכנית גם מאפשרת לתלמידי מגמות המדעים בבתי הספר בהם מלמדים המורים-החוקרים, לצבור נקודות זכות אקדמיות בתחומי המדעים, ע”י השתתפות בקורס אקמי ייחודי לתלמידים אלו, המביא טעימות מחזית המחקר מתחומי מדעי הטבע השונים. המורים מהוים קשר בין האקמיה והקהילה, ודמויות מודל עבור התלמידים. בסקר שביעות רצון שענה בקרב מנהלי התיכונים בעיר –  שביעות הרצון מהמורים החוקרים הייתה גובהה מאד באופן גורף. במקביל, המורים-החוקרים, מהוים מוקדי ידע מנוסים ויציבים במעבדות המחקר, דבר אשר מוביל לביצוע מחקר באיכות ובתפוקה גבוהים יותר. בפרט, המורים החוקרים שותפים בכירים בכתיבת עשרות מאמרים ומענקי מחקר, בהנחיית סטודנטים ובכתיבת פטנטים.

כיום משתתפים בתכנית 14 מורים-חוקרים המלמדים למעלה מ- 400 תלמידים ב- 16 בתי ספר הפזורים בכל שכונות העיר: 8 מורים לפיסיקה, 1 למתמטיקה, 2 לכימיה ו-3 לביולוגיה.

בשנה האחרונה, נרקם שתוף פעולה בין תכנית מורים-חוקרים למרכזי שוורץ/רייסמן לחינוך מדעי.  מרכזים אלו הינם מרכזי הוראת מדעים הפועלים במספר ערים בארץ ומתבססים על איגום משאבים: צוות מורים שעובד יחד, ציוד מתקדם וכתות הוראה יחודיות. האוניברסיטה העברית תרמה משטחה להקמת מרכז זמני בקמפוס ספרא עבור המרכז ונותנת לו גב אקמי. 5 מורים חוקרים לפיזיקה מלמדים בו פיזיקה כ-150 תלמידים מרחבי העיר. המרכז צומח, ויוכל לשרת עד 400 תלמידים. בעתיד צפויה הקמת מבנה רחב ידיים עבור מרכז זה שיוכל לשרת את כל תלמידי העיר.

מטרות מורים-חוקרים
  • שימור חוקרים מצטיינים במדעים בעבודת המחקר באוניברסיטה (הגדלת היצע משרות המחקר).
  • שיפור איכות ותפוקת המחקר במעבדות.
  • חיזוק גישת החקר בהוראת המדעים בבתי הספר התיכוניים.
  • חיזוק קשר קהילה-אקדמיה ע”י חיבור האוניברסיטה אל בתי הספר וחיבור מערכת ההשכלה הגבוהה למערכת החינוך וקידומה.
  • חשיפת תלמידים ממגוון אוכלוסיות לפעילות המדעית באוניברסיטה.
  • מתן מענה לבעיית המחסור במורים למדעים והגדלת מספר הלומדים ל-5 יחידות בתחומי המדעים.
  • יצירת עתודת סטודנטים העשויים לבחור בלימודי מדעים באוניברסיטה.

כתבות דומות

דברים שלא ידעתם על המרכז לקליטה במדע

המרכז לקליטה במדע מעמיד לרשות מדענים ומהנדסים תושבים חוזרים ששהו 5 שנים...

למה צריך לצפות כשעוברים מתפקיד מדען לתפקיד ניהולי בתעשיית ה-Life science? / שני מדינה

מדענים טובים הם אנשים סקרנים לגבי עולמם. הם רוצים לדעת למה דברים...

אבד בתרגום – איך להעביר את קורות החיים שלכם מישראל לעולם / סיון קון

וודאי כבר יצא לכם לשלוח יותר מפעם אחת קורות חיים בעברית למעסיק...

קול קורא לתכניות מו”פ לחוקרים באקדמיה בישראל ובארה”ב ולחברות תעשייתיות בנושאי מזון ותזונה

תאריך אחרון להגשה: 04/06/2023 חטיבות: תשתיות חדשנות תמצית הקול קורא  רשות החדשנות...

קול קורא לתכנית ממשק – יישום מדע בממשל – ההרשמה עומדת להיסגר!‎‎

בוגרות ובוגרי תואר שלישי בכל התחומים: בואו להוביל את השינוי! ממשק – תכנית...

בדרך למעבדה המשוכללת שלי 2 – סדרת וובינרים בשיתוף מכון צוקרמן‎

מכון צוקרמן, יחד עם סיינס אברוד, מכירים היטב את אתגרי המעבר מפוסט-דוק...

כיצד ניגשים לכתיבת מאמר אקדמי מצוין?

המאמר נכתבף נערך ותורגם מאנגלית ע”י שירותי התרגום והעריכה הלשונית של ALE...

אתגרי ויזה לארה”ב – למעוכבי הויזה בטיעון של ‘הליך מנהלי’ Administrative Processing מצד השגרירות/הקונסוליה האמריקאית

משוב זה נועד על מנת לקבל תמונה מלאה של היקף תופעת מעוכבי...

Paving the way back: An interview with Prof. Adam Lampert

משרה נוכחית – פרופ’ חבר, המכון למדעי הסביבה, הפקולטה לחקלאות, מזון וסביבה...