כתיבת מכתב היכרות מקדים (cover letter) לקורות חיים – טיפים והמלצות / ד”ר עופר יזהר-ברנע וד”ר אירית מילר-זמורה

עצות איך לבנות אווטר בולט וכובש

כל מסע טרנסאטלנטי/של אלף מייל מתחיל בצעד אחד. הצעד הזה מאוד משמעותי, הוא מייצר את האינרציה שמובילה אותנו מאפס למשהו, מראה לנו את כיוון התנועה ומכתיב את המוטיבציה שלנו להמשך המסע. חיפוש הפוסטדוק הוא בדיוק מסע שכזה, הצעד הראשון בקווסט החיפושים הזה מרגיש קצת כמו בניית הדמות שלנו ב-Minecraft או האוואטר ב-World of Warcraft למבוגרים ביננו. הצעד הראשון הזה מציג אותנו לעולם חדש שלא היינו קיימים בו קודם, מגדיר את כוחות העל שלנו, מה אנחנו מציעים לעולם, למה כדאי להם, אלו שכבר נמצאים עמוק בפנטזיה, לקחת אותנו איתם, לצרף אותנו לגדודי המדע שלהם, בדרך למציאת הגביע הקדוש.הצעד הראשון שדיברנו עליו הוא כתיבת מכתב ההיכרות שלנו לרב-קוסם דרגה 10 המחזיק בכוחות על ניהול קבוצת מדענים, איסוף הגרנטים הקדושים ופרסום מאמרים בנושא הכי משוגע ששמענו עליו עד היום. אבל איך כותבים מכתב היכרות טוב? אנחנו חייבים להבין שמעבדה טובה ונחשקת מקבלת עשרות אם לא מאות מכתבים כאלו, באמצעות דואר אלקטרוני שלרוב לא מגיע ישירות לנמען, ולכן אנחנו צריכים לכתוב אחד שיבלוט ויציג אותנו כ-champion שהיה חסר לרב-קוסם כל חייו.

מספר עקרונות מנחים לכתיבה כובשת, לטעמנו:

מבנה נכון – אנשים, בטח אלו שנדרשים לקרוא כמויות של טקסט ביום, לא יקראו את כל המכתב, לכן חשוב לשבות אותם ב-2-3 השורות הראשונות, לעבות בפסקה קצרה שתומכת את הנקודה הראשית שלנו ולכתוב משפט סיום מעניין שיגרה את הקוראים לחזור ולהעמיק בקריאת הפסקה עליה פסחו.

קצר ולעניין – כולנו מוקפים במידע, כך שתמצות הרעיון ומסרים קצרים הם העיקר. איך מתמצתים שנים של ניסיון אקדמאי, הצלחות, כישלונות, יכולות ושאיפות? איך מכניסים הכל במסגרת פסקה קצרה וקולחת ששובה את הקורא לכל אורכה? כתיבה תמציתית אינה נחלת הכלל. לכתוב את עצמכם על עצמכם ומכירת עצמכם היא רמה אחרת של כישורי כתיבה. ננסה לסייע בכך בהמשך.

התאמה לקהל היעד – היא יותר מסיסמה שיווקית. אם אתם מתכוונים לכתוב מכתב אחד ולשלוח לעשרים אנשים שונים, אל תטרחו להמשיך לקרוא את המאמר הנוכחי. הכל אישי! יש להתאים את המכתב הבסיסי שלכם ולהוסיף לו נופך אישי והתאמה אישית. ההתאמה האישית הזו דורשת כמה שעות של שיעורי בית. הכרות עם הביוגרפיה של מי שאתם פונים אליהם (קורות חיים אם יש, פרופיל באתרי רשתות חברתיות מקצועיות, טוויטר וכל מידע אחר שתצליחו לאתר), המוסד והמכון או מחלקה בתוך המוסד (יוזמות אחרונות, קצת מה נכתב עליהם בחדשות לאחרונה), תחומי העניין במעבדה (אם יש רשימה של פרויקטים פתוחים, אז מהו הקו המנחה) ומהם הפרסומים האחרונים שיצאו מהמעבדה (כמה רחוקים הפרויקטים הרצים במעבדה ממה שיוצא ממנה בסוף). ניתן להיוועץ באתר שמפרט  איך אנשים מעדיפים לקבל את האימיילים שלהם. אין צורך לקרוא אסופה של 20 מאמרים מהמעבדה. מאמר או שניים אחרונים ברפרוף וכמה מאמרים מרכזיים בשנים האחרונות ברמת כותרת ותקציר. מרגישים שהכרתם את הרב-קוסם?! מצוין, הגיע הזמן לכתוב את המכתב, ההיסטוריה של האווטאר שלנו ,תיבת הכלים שלנו והשקפותינו בכדי שיעלו בקנה אחד (ככל הניתן) עם סיפורי הפולקלור שאספתם בטברנות הוירטואליות על הרב-קוסם שאת השגחתו אתם חושקים. אהה … ועין של סלמנדרה, תמיד צריך עין של סלמנדרה.

בהמשך נביא את דעותיהם של שני מועמדים פוטנציאלים משני תחומים שונים לחלוטין, עם סגנונות נבדלים בחלקים מסוימים וחופפים בחלקם האחר – אלן סמיתי Alan Smithee)) ג’ינג ג’ינג זאו (Jingjing Zhao).

מכתב הפתיחה מתחלק לשלושה חלקים – פרולוג, גוף המכתב ופסקת הסיכום.

הפרולוג

פתיחת המכתב צריכה להיות קצרה ולא כדאי שתכיל נקודות חשובות שאתם רוצים להעביר. חשוב  שהפתיחה תהא מופרדת מגוף המכתב. רוב הקוראים יפסחו על הפרולוג, אבל כדאי שיהיה מזמין ומכובד למקרה שלא ידלגו עליו.

אלן החליט לפתוח חזק

Dear Prof. Baltar
I would like to be considered for a postdoctoral position in your laboratory. I completed my PhD under the supervision of Dr. Jadzia Dax at the University of the Commonwealth of Star Fleet (UCSF). Learning about the research topics your group is engaged in has interested me a great deal, as your work is  [complement, short and precise]  . I am also extremely interested in [current keywords, or field buzzwords that you feel relate to the lab and PI] being conducted in your lab.

אצל ג’ינג ג’ינג הפנייה אישית וקרובה מהרגע הראשון

My name is Jingjing Zhao and I am Prof. Xavier’s Ph.D. student at the Xavier’s Academy for Gifted Youngsters. During my Ph.D. I focused in research on the field of reproductive endocrinology and regulatory mechanism of X linked Mutangesis Enhancing Nuclease (XMEN; a potent pro-superpower and anti-inflammatory factor) in the ovary and its role in ovarian hyperstimulation syndrome. The research findings were published in two articles at BioXriv, a third paper is under-preparation and about to be submitted in a few days. My Ph.D. dissertation was submitted and is under review.

גוף המכתב

הדעות חלוקות מה צריך להכיל גוף המכתב. יש שיאמרו כי זה הזמן לתאר את ארגז הכלים של האווטאר שלכם – אילו לחשים, שיקויים, יכולות מאגיות וכלי נשק אתם נושאים בארסנל שלכם (קרי – מאמרים, פרוטוקולים, שיתופי פעולה והבנה של מכשירים שמעט אנשים יודעים להפעיל, אבל מועילים להם רבות). יש הגורסים כי זה הזמן לפרט את ראייתכם את תחום המחקר, מה העניין הפרטי שלכם בתוכו וכיצד אתם, שאיפותיכם ורב-הקוסם מתאגדים על מנת להיטיב עם עולם המדע בכלל ורב-הקוסם בפרט. מהי בגדול תוכנית התפתחות של הדמות שלכם.

אלן, בחר באפשרות השנייה

COMPLEMENT → Following the research being done at your laboratory for several years now, had inspired me and set the gold standard for me as for methodology development. I followed your group pivotal role in the worldwide effort to bridge the genomic and epigenomic knowledge with various phenotypes and pathologies.
MY PERSONAL INTEREST → Personally, I am interested in the usage of genome editing and genetic expression manipulation technologies in order to provide a precise, high throughput, genome wide tool that will be established as an off-the-shelf pipeline for labs dealing with various scientific questions, and at the same time, could be applied as a diagnostic or even therapeutic means some day. I take a special interest in work on the molecular understanding and therapy for obesity, metabolic syndrome and the role of epigenetic inheritance in those pathologies, as I perceive them to be the worst uncontrolled pandemics of the modern way of life. Going through M.Sc. and Ph.D. path for nearly 6 years now, I have seen the world of life sciences is evolving rapidly, with a race between the knowledge gained in basic research to the ability to translate this knowledge for the improved health of mankind. Biomedical research has grown into big data, with big ambitions and the hopes for a big impact.
JOIN FORCES WITH ME → As I aspire to take part of this ongoing revolution, your group presents an excellent opportunity to be a part of highly innovative, cutting edge research, allowing me to expand my knowledge and skills and to learn and work with leading experts in genomic and epigenomic, high-throughput, technology driven research, at a world-class institute.

 

אלן גורס כי הפתיחה במחמאה והסיום בצורה “פטריוטית” יגרה את הקוראים לקרוא את מה שבין הקטעים ולהתרשם מהשקפת עולמו שלו לתחום שהרב-קוסם כבר מומחה בו.

ג’ינג ג’ינג טוענת שיש להיזהר מעודף מחמאות. לטענתה (ואנחנו מסכימים) הגבול בין מחמאה לאגו של הרב-קוסם להתרפסות הוא דק מאוד ויתכן שאלן חצה אותו קלות בגוף המכתב שלו. היא הייתה פונה באופן הרבה יותר עדין ומעט יותר מפורט וטכני

COMPLEMENT I am familiar with your work on development of both embryonic cells and adult stem cells in general, and the craniofacial in particular.

 

ג’ינג ג’ינג ממשיכה מכאן לתיאור הממשק של תחום העיסוק שלה כיום עם תחום העיסוק של הרב-קוסם, ומנסה לגשר על העובדה כי על פניו זהו לא אזור הנוחות שלה. באופן מעשי, היא נותנת לרב-קוסם להתרשם מיכולת שלה לנתח את התחום, לעשות אינטגרציה ולתת את ה”אני מאמין” שלה ביחד עם אמירת “כיצד נחבור להשתלט על העולם (המדעי)”

The tight regulation of gene expression during embryogenesis is essential for cell fate decisions and proper development. The signalling during embryonic development and modulation of this process mediated by a complex interplay among multiple enhancers and repressors. On top of that, the timing of activation of these factors is highly significant for the tissue-specific differentiation. One intriguing system are the gonads, which require a critical time-dependent regulation of such genes, like SRY, for determining the development of female or male gonads and other regulators required for determining external genitalia phenotype (such as Isl1). Another aspect of embryogenesis is the idea that several regulation loops co-exist in various differentiating cell groups such as E-catenin and Wnt signaling pathway.

 

ארגז הכלים

כותבים שבחרו להתחיל ב”אני מאמין” שלהם לתחום, כמו אלן, ימשיכו לחלק השלישי והאחרון – ה-toolkit שלהם. כותבים שכמו ג’ינג ג’ינג בחרו להציגו בשלב מוקדם יותר יכולים לעקוב אחר אותם דגשים ולמקם אותו קודם במכתב. בכל מקרה בחלק זה אנחנו נפרט את הכלים שאנחנו למדנו להפעיל עד כה, מה הכישורים שלנו גם ברמה האישית שרלוונטים למחקר ולפוסטדוק הנחשק.

ה-toolkit לפי אלן, קצר וחד:

During the past years, my research interests have focused on the elucidation of epigenome dynamics and epigenetic regulation involved in the formation of the inner ear sensory organ, and eventually in various hearing loss pathologies. I incorporated into my everyday work a vast molecular biology skill set, gained through my six years’ work in research, supplemented with an engineering perspective acquired during my M.Sc. studies. As an integral part of my work at the lab i constantly mapped the urgent open issues in the field, and initiated new projects, outside of my Ph.D. research plan, worked on assimilating new technologies in the lab, and at the department as well.

 

ג’ינג ג’ינג רואה את החלק הזה אפילו יותר קצר (79 מילים לעומת 111 של אלן) וכנדרש להיכתב בראייה קדימה. “מה נעשה ביחד בקווסט שלנו רב-קוסם, עם מה שאני למדתי ומה שאתה יודע לעשות” היא ציינה, לראייתה “זה ה-Elevator pitch”.

In pursuing my postdoc studies, I would like to address questions such as: what is the role of timing for proper regulation of factor activation in differentiation of specific cell groups; which gene groups activation patterns could serve as markers for identifying distinct cell types through embryogenesis (by using Seidel et al. co-expression analysis method). Moreover, the ability to use such method could serve as research tool for analyzing patterns in cancer cells or determine stem cells differentiation pathway.

 

אנחנו מדענים, אזי דוגמאות הן חשובות ממש. כאן המקום להכניס אותן. חשוב לציין מה עשיתם, אבל גם לציין כיצד השפעתם על הסביבה שלכם. לציין לא רק הישגים אישיים, אלא אימפקט סביבתי.

במקרה של אלן, הוא התברג במקום מרכזי בכל הנוגע לתחום העריכה הגנטית במוסד בו ערך את הדוקטורט שלו. זה היה כלי מאוד חשוב בתקופת החיפושים שלו. הוא ציין לא רק את הפעילות המחקרית, אלא את הפעילות הכלל המערכתית שלו בתחום, מתוך הבנה כי הנמענים שלו שמים דגש רב גם על הטמעת טכנולוגיה חדשה ויצירת קשרים רבים לשיתופי פעולה.

One such clear example is the usage of the CRISPR-Cas9 genome editing and expression manipulation. I have become an informal ‘consultant’ for these technologies to other labs on campus, aiding with set-up and experimental design. With the encouragement of [PI] support by the University, I have helped found the “CRISPR-Cas9 Think Tank” and the [internal organization or committee].

במרבית המקרים הפנייה הזו יכולה להישאר בקורות חיים שלכם. נותר לסיים את הפסקה בגדול – למה אתה ואני זה זיווג משמיים. אם התחלתם בתיאור הכלים שברשותכם או ב”אני מאמין” שלכם, הסיום הזה יגיע בסוף החלק השני שבחרתם.

אלן, סוקר את כל מה שדיבר עליו וחותם במחמאה, לעצמו. “קצת ביטחון עצמי לא הרג אף אחד, קצת מעבר לקצת, הטיל מום והרג רבים, אז חייבים להיזהר” ציין אלן.

I believe that with my past experience outside academia, coupled with both an engineering and basic science education and acquired skills; I am a suitable fit for a research group like yours, as I aim to bridge scientific knowledge and everyday practice with innovative, cutting edge and highly applicable technologies and methodologies.

פסקת הסיכום

זהו סיימתם, עטיפה אחרונה, כמו בחיזור (לא התגובה הכימית) אנחנו רוצים להשאיר את הרב-קוסם עם חיבה כלפינו, ורצון להרחיב איתנו בשיחה במרחב הוירטואלי. יש כאלו שמיזגו את הסיומת הקודמת עם זו יסתפקו במשפט אחד.

אלן טען כי המשפט הזה אומר כלום בעצם אבל מעורר מספיק תהייה לגבי הביטחון העצמי של המועמדים ואותו עניין יניע את מרבית הקוראים לעבור שוב על המכתב במידה וריפרפו על רובו. הסיום מכובד מעניין ומזמין להרחבה

Your laboratory presents a unique opportunity for me to conduct research following my long-term goals in the scientific world, intertwined with my experiences and acquired skills. I would appreciate the opportunity to discuss my application further with you, and how my set of skills could fit a postdoctoral position in your laboratory.
I thank you in advance for your time and consideration.
Sincerely yours,
Alan Smithee

 

ג’ינג ג’ינג בחרה לסיים אחרת. לא לדבר על עצמה עוד בכתב, אלא להזמין את  הרב-קוסם לדבר איתה, לשמוע אותה פנים מול פנים:

I would welcome the opportunity to discuss my application further with you, either by email or e-conference. In addition, I will arrive to the upcoming meeting in [DATES], near you and afterward continue to [PI location] for a visit.
Please find the attached CV.
Sincerely yours,
Jingjing zhao

 

קצר וקולע יכול להיות מאוד מרתק ומעורר עניין בקרב הרב-קוסם, כמו שג’ינג ג’ינג מראה לנו. ג’ינג ג’ינג הדגישה בסיום הכתיבה כי “גם אם רב הקוסם לא ענה – לא מתייאשים. אפשר לשלוח מייל נוסף אחרי מספר ימים כתזכורת/משלוח מחודש. הם עסוקים, בדיוק נמצאים בכנס, סתם התפספס, אז לא להתבייש, להציק”.
אם קראתם עד כאן אתם צמאים למידע ועזרה, וכאן המקום לכנות – אין מתכון אמיתי לכתיבה נכונה, סגנון כזה או אחר יכול למצוא חן בעיני רב-מגית מסוימת ביום נתון בו פיצחה כישוף חדש או שהלחש האחרון שלה התפרסם ב”מאגיה”, וביום אחר בו רב-הקוסם הפסיד מימון מהאקדמיה הלאומית לחקר הטרולים, הוא פחות מתעניין או מתרשם. הרבה מהדרך בה יתקבל המכתב שלכם לא תלוי בכם. אנחנו מאמינים שמדענים הם לא קוסמים. הם אנשים שוקלים, נבונים ולומדים שמנסים לתמצת תצפיות לכדי תיאוריה אחת שתנסה להסביר כמה שיותר ממה שרואות עיניהם. כך גם כאן, קחו את מה כתבנו, תעבדו ותעצבו מכתב בדמותכם וביחד עם חומרים נוספים שיהיה לכם בהצלחה, חדי קרן מדעיים שכמותכם.

תודתנו נתונה לענבר יזהר-ברנע וד”ר מריאנה טרומן-רוזנטוויסט שסייעו בעריכה.

כתבות דומות

ראיון עם מדען חוזר, עם ד”ר אהרון (רוני) אזגורי

משרה נוכחית – מרצה בכיר במחלקה להנדסה כימית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת אריאל. באילו...

מסר ליום האשה מיו”ר הארגון, פרופ’ רבקה כרמי

לכל מדעניות רשת סיינס אברוד באשר הינכן, שלום וברכה. יום האשה השנה...

ראיון עם מדענית חוזרת, עם ד”ר מיכל ארד

משרה נוכחית – VP Academia and Science, Awz Ventures באילו תחומים עסקו...

אירוע הפתיחה של Synergy Innovate של את”א יוצא לדרך!

האם תהיתם איך חדשנות ברפואה באה לידי ביטוי במלחמת חרבות ברזל? איך...

התפרסם הקול הקורא השני לתוכנית לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר בשיתוף עם המרכז לקליטה במדע במשרד העלייה והקליטה

***שימו לב, מועד ההגשה נדחה ל 12.5.24*** הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה...

הכירו את מרכז הסרטן המשולב הטכניוני – ראיון עם מנהל המרכז (שמגייס!)

שלום פרופ’ אמיר אורין, ראש מרכז הסרטן המשולב הטכניוני ספר על המרכז: מרכז...

יש לך דוקטורט, או עד שנה לסיומו? זה הזמן להוביל את השינוי

נפתחה ההרשמה להגשת מועמדות למחזור י”ד של תוכנית ממשק – ממדע למדיניות, מבית...

התפרסם קול קורא למתן מלגות למדענים חוזרים ע”ש יצחק שמיר למשתלמים במחקר לשנת 2024

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן – המשרד) מפרסם בזאת קול קורא לקבלת...

סדרת וובינרים חדשה בהשתתפות אוניברסיטאות המחקר בארץ

קול קורא למדענים ישראלים בצפון אמריקה: הקימו מעבדה מתקדמת משלכם באחת מהאוניברסיטאות...