למה צריך לצפות כשעוברים מתפקיד מדען לתפקיד ניהולי בתעשיית ה-Life science? / שני מדינה

מדענים טובים הם אנשים סקרנים לגבי עולמם. הם רוצים לדעת למה דברים קורים ואיך דברים עובדים. מדענים הם גם  סבלניים. הם חוזרים על ניסויים מספר פעמים כדי לאמת את התוצאות. מדענים עובדים כדי לגלות תשובות פעמים רבות במשך שנים ומתמודדים עם כישלונות רבים. הם מכירים בכך שניסויים כושלים מספקים תשובות לעתים קרובות כמו ניסויים מוצלחים. תשומת לב רבה לפרטים חשובה אף היא בעיסוק במדע .תצפיות מפורטות בניסוי אחד יכולות להוביל לתשובות גם בניסוי אחר. מדענים חייבים להיות יצירתיים, מסוגלים לחשוב מחוץ לקופסה ולחזות בדברים שאי אפשר לראות. מדענים צריכים להימנע משיפוטיות כדי שיוכלו להמשיך לצפות ולאסוף נתונים תוך חיפוש אחר הפתרון הטוב ביותר האפשרי. למרות שהם עובדים עם השערה בראשם, הם חייבים לזכור שיש עוד השערות רבות. מדענים צריכים לנתח מידע ולקבל החלטות קריטיות כדי לפתור בעיות ניסיוניות.

אם אתם מדענים טובים ויש לכם את מרבית התכונות שהזכרתי, יתכן שאתם בולטים בארגון שלכם ואולי אותרתם למסלול ניהולי מדעי בארגון שלכם.

העניין הוא, שבמעבר לניהול בתחום המדע תדרשו לסט כישורים שהוא לגמרי אחר. 

תפקידי מנהיגות וגם בתפקידי ייעוץ, הכישורים והתכונות האישיות שמובילות להצלחה הן לא תמיד אותן תכונות שמביאות להצלחה כמדענים מקצועיים. תצטרכו ללמוד להתמודד עם אנשים בדרככם החדשה. כמדען או חוקר, אתם לעיתים לא צריכים לתקשר עם הרבה אנשים בארגון באופן רוחבי ואינטנסיבי, לרוב תהיו בטריטוריה שלכם. כשאתם בעמדה ניהולית הכל הופך להיות קשור לאינטראקציה עם אנשים, יותר מזה, אתם הופכים להיות תלויים בהרבה אינטראקציות גם רוחביות וגם כלפי למעלה.

כנראה שתצטרכו לנוע, לאסוף, להעביר ממיומנויות העבר כמו תשומת לב לפרטים, תשוקה לעומק בהבנה, בניית מומחיות מדעית ונכונות לנקוט עמדה מחקרית יציבה אל הצורך בגמישות, בניית קונצנזוס בקרב בעלי עניין וטיפול אותנטי באנשים. לכולנו יש תכונות  מסוימות שאנחנו לא משתמשים בהם כל יום, עד שאנחנו מתמודדים עם מצב מסוים ואז אנחנו הופכים להיות מודעים אליהן.

בתפקידכם החדש תצטרכו לסגל לעצמכם מיומנויות כמו הקשבה, הכלה ושליטה עצמית שלא תמיד מגיעות באופן טבעי, מיומנויות שאולי אפילו פחות תאהבו אבל בדרככם תבינו יותר ויותר שאתם חייבים לסגל אותן לעצמכם על מנת להצליח בתפקיד ניהולי.

בהנחת היסוד שלי להצלחה בתפקיד ניהולי של תחום מדעי מורכבת משני רכיבים עיקריים  – אהבה לתחום המדע והבנתו בשילוב כישורים רכים המאפשרים לכם להיות באינטראקציה מוצלחת עם סוגים שונים של אנשים בהיררכיה הארגונית.

מדענים המעוניינים במעבר לניהול עדיף שיחפשו הזדמנויות עוד בתחילת דרכם לעבוד עם אנשים בארגון באופן רוחבי. הובלת צוותים קטנים או פרויקטים היא דרך טובה להתחיל ולפתח כישורים כאלה. בעת מעבר חד ולא פשוט שכזה, ובמיוחד אם לא עסקתם בניהול פרויקט או פעילות כלשהי בעבר, סביר שתרצו להיעזר ומנטור חיצוני או פנימי מתוך הארגון. מנטור שילווה ויתמוך בכם בתהליך, מנטור שיעזור לכם לבצע את ה-shift הרצוי, שישמש לכם מראה וינחה אתכם לאורך הדרך.

בהצלחה לכולם

 

שני מדינה היא מנכ”לית של חברת Diva Keren Creative HR וההתמחות שלנו היא באיוש בכירים בתחום של מדעי החיים (פארמה, מדיקל דיוויס, ביוטק, פודטק ואגרוטק).

היא מסייעת לארגונים בבניה וליווי הנהלות, מומחית בניהול קרירה והתפתחות, מלווה פאונדרים, מנכ”לים ומנכ”ליות, מנהלים ומנהלות בכירים ומייעצת בתחום עולם העבודה.

כתבות דומות

תחרות חדשנות למלחמה באנטישמיות // ד”ר רועי צזנה

השנה היא שנת 2024. בערים המתקדמות בעולם אפשר למצוא מכוניות אוטונומיות על...

ראיון עם מדען חוזר, עם ד”ר אהרון (רוני) אזגורי

משרה נוכחית – מרצה בכיר במחלקה להנדסה כימית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת אריאל. באילו...

מסר ליום האשה מיו”ר הארגון, פרופ’ רבקה כרמי

לכל מדעניות רשת סיינס אברוד באשר הינכן, שלום וברכה. יום האשה השנה...

ראיון עם מדענית חוזרת, עם ד”ר מיכל ארד

משרה נוכחית – VP Academia and Science, Awz Ventures באילו תחומים עסקו...

אירוע הפתיחה של Synergy Innovate של את”א יוצא לדרך!

האם תהיתם איך חדשנות ברפואה באה לידי ביטוי במלחמת חרבות ברזל? איך...

התפרסם הקול הקורא השני לתוכנית לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר בשיתוף עם המרכז לקליטה במדע במשרד העלייה והקליטה

***שימו לב, מועד ההגשה נדחה ל 12.5.24*** הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה...

הכירו את מרכז הסרטן המשולב הטכניוני – ראיון עם מנהל המרכז (שמגייס!)

שלום פרופ’ אמיר אורין, ראש מרכז הסרטן המשולב הטכניוני ספר על המרכז: מרכז...

יש לך דוקטורט, או עד שנה לסיומו? זה הזמן להוביל את השינוי

נפתחה ההרשמה להגשת מועמדות למחזור י”ד של תוכנית ממשק – ממדע למדיניות, מבית...

התפרסם קול קורא למתן מלגות למדענים חוזרים ע”ש יצחק שמיר למשתלמים במחקר לשנת 2024

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן – המשרד) מפרסם בזאת קול קורא לקבלת...