מדע בגובה העיניים – סרטן הכבד

סרטן הכבד, הוא סרטן נפוץ ששיעורי התמותה ממנו עולים משנה לשנה והיצע הטיפולים עבורו קטן. לא די שכך, התרופות הקיימות בשוק כיום אינן ממוקדות דייו על מנת לחסל רק את התאים הסרטניים בלבד, ולכן גורמות לנזקים לתאים בריאים ומלוות בתופעות לוואי קשות.  

ד”ר מיכל שושן, חוקרת צעירה ומוכשרת שהקימה לאחרונה מעבדה באוניברסיטת ציריך, התמקדה במהלך השתלמות בתר-הדוקרטורט שלה במציאת טיפול ממוקד לסרטן הכבד, שיהווה תחליף לתרופות רחבות הטווח ויצמצם את הפגיעה ברקמות בריאות (1). במחקר פורץ דרך הצליחה ד״ר שושן לפתח ננו-חלקיקים מפלטינה שצופו בפפטידים בעלי יכולת היקשרות וחיסול של תאי סרטן כבד, אך לא של תאים בריאים או תאים סרטניים מסוג אחר. כך הוכיחה ד״ר שושן שיש אפשרות להפטר מתאי הגידול באופן ממוקד וחדשני. ד״ר שושן אף הראתה שחלקיקים אלו יעילים יותר בסילוק הגידול מהתרופות המאושרות בשוק כיום. 

במחקר זה ד״ר שושן התגברה על מספר בעיות, הקשה ביניהן היא הפיכתם של הננו-חלקיקים ליחידות פעילות ביולוגית שחודרות לתאים ומסוגלות ליצר סביבה רעילה שהורגת את התאים הסרטניים בצורה ממוקדת, ובכך פתרה למעשה את בעיית הרעילות שקיימת בתרופות הקיימות בשוק. למעשה, ד״ר שושן מצאה שציפוי הננו-חלקיקים בפפטידים מאפשר קישור של הננו-חלקיקים למולקולות ביולוגיות שונות ביתר קלות ויעילות. לאחרונה הרחיבה ד״ר שושן את התיאור של היישומים האפשריים של טכניקה זו של ננו-חלקיקים (2) ותיארה את האפשרות לקשור סמנים להדמיה במיקרוסקופ, הכוונת החלקיקים כנגד מטרה ביולוגית מסוימת כתרופה וכיוצא בכך. 

ד״ר שושן למדה במסלול הישיר לדוקטורט באוניברסיטה העברית תחת הנחייתה של פרופ’ עידית תשובה, שם התמקדה בתכנון וסינתזה של פפטידים למטרות ביו-רפואיות. משם המשיכה להשתלמות בתר-דוקטורט במוסד המחקר ETH שבציריך, שם המשיכה את מחקרה בתחום החלבונים בפיתוח ננו-חלקיקים מצופים כתרופות נגד סרטן. המעבדה העצמאית של ד״ר שושן מתמקדת בפיתוח פפטידים שמסוגלים לנטרל מתכות כבדות, מחקר חשוב בעל השלכות יישומיות בתחומי הרפואה והסביבה.

כתבה: ד”ר ילנה מוסטינסקי

ערכו: ד”ר נגה אור-גבע וד”ר לנה יצקוביץ  

 

המאמרים:

(1) M. S. Shoshan et al., Peptide‐Coated Platinum Nanoparticles with Selective Toxicity against Liver Cancer Cells, Angewandte Chemie (2018) (2) M. S. Shoshan et al., Functionalization of Peptide-coated Platinum Nanoparticles for Various Biological Applications, ChemRxiv (2019)

כתבות דומות

ראיון עם מדען חוזר, עם ד”ר אהרון (רוני) אזגורי

משרה נוכחית – מרצה בכיר במחלקה להנדסה כימית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת אריאל. באילו...

מסר ליום האשה מיו”ר הארגון, פרופ’ רבקה כרמי

לכל מדעניות רשת סיינס אברוד באשר הינכן, שלום וברכה. יום האשה השנה...

ראיון עם מדענית חוזרת, עם ד”ר מיכל ארד

משרה נוכחית – VP Academia and Science, Awz Ventures באילו תחומים עסקו...

אירוע הפתיחה של Synergy Innovate של את”א יוצא לדרך!

האם תהיתם איך חדשנות ברפואה באה לידי ביטוי במלחמת חרבות ברזל? איך...

התפרסם הקול הקורא השני לתוכנית לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר בשיתוף עם המרכז לקליטה במדע במשרד העלייה והקליטה

***שימו לב, מועד ההגשה נדחה ל 12.5.24*** הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה...

הכירו את מרכז הסרטן המשולב הטכניוני – ראיון עם מנהל המרכז (שמגייס!)

שלום פרופ’ אמיר אורין, ראש מרכז הסרטן המשולב הטכניוני ספר על המרכז: מרכז...

יש לך דוקטורט, או עד שנה לסיומו? זה הזמן להוביל את השינוי

נפתחה ההרשמה להגשת מועמדות למחזור י”ד של תוכנית ממשק – ממדע למדיניות, מבית...

התפרסם קול קורא למתן מלגות למדענים חוזרים ע”ש יצחק שמיר למשתלמים במחקר לשנת 2024

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן – המשרד) מפרסם בזאת קול קורא לקבלת...

סדרת וובינרים חדשה בהשתתפות אוניברסיטאות המחקר בארץ

קול קורא למדענים ישראלים בצפון אמריקה: הקימו מעבדה מתקדמת משלכם באחת מהאוניברסיטאות...