התעשייה כמסלול קריירה לפוסט דוקטורנטים

ראיון עם ד”ר שמוליק הס, ממקימי ויו”ר הארגון

המעבר מעולם האקדמיה לתעשייה נשמע לרבים כמעבר חד ואולי אף “יציאה מהמסלול”, למרות שאנו כארגון מרבים להדגיש את הקשרים ההדוקים בין השניים. לא פעם דיברנו על יתרונותיה של התעשייה ועל הזדמנויות התעסוקה הרבות שהיא מציעה עבור פוסט דוקטורנטים.

בהמשך לגישתנו בנושא, קיימנו בחודש דצמבר האחרון סדנה  מעמיקה ומקיפה שעסקה בהשתלבות פוסט דוקטורנטים בתעשייה. בסדנה השתתפו 18 חוקרות וחוקרים שהגיעו אלינו מארה”ב ומאירופה באמצעות מלגת טיסה ומימון כל עלויות הסדנה. המרצים, כולם אנשי מדע העובדים בתפקידים בכירים בתעשייה, פתחו בפני המשתתפים צוהר לנעשה בתעשייה, העניקו כלים ומיומנויות להמשך הדרך, ענו על שאלות ומעל לכל זרעו אופטימיות והבנה שהמעבר לתעשייה הוא אפשרי ומבורך במיוחד לאור התפתחותה וצמיחתה.

בחרנו לשתף אתכם ברשמיו של ד”ר שמוליק הס מקים ויו”ר הארגון, על סדנת התעשייה בפרט ועל קריירה בתעשייה בכלל, מתוך תקוה שדבריו ישפכו אור נוסף בנושא, שיסייעו בעת קבלת החלטות בנושא.

מטרות סדנת התעשייה

לדבריו של ד”ר הס, חשיבותה העליונה של הסדנה היא עצם חשיפת עולם התעשייה בפני החוקרים. סטודנטים שמגיעים בגילאי ה-20 לאקדמיה, ויוצאים ממנה לאחר למעלה מעשור, חסרה להם היכרות בסיסית עם הנעשה מחוץ לאקדמיה. במיוחד כשהחיכוך בין תעשייה לאקדמיה בארץ הוא מועט ביותר.

מטרה נוספת היא לתת למשתתפים הזדמנות להכיר את התעשייה על ענפיה, פעילותה ומגוון הזדמנויות התעסוקה שהיא מציעה לפוסט דוקטורנטים.

מדובר בעולם חדש עבור החוקרים, ובהזדמנות תעסוקתית טובה, במיוחד לאור העובדה שאחוז ההשתלבות במשרות אקדמיות עומד על כ-3% בלבד. ד”ר הס מדגיש כי אין לכך קשר למצוינות או איכותו של החוקר, אלא למספר המשרות המוצע במסגרת האקדמית.

אקדמיה או תעשייה?

משך שנים ישנו רצון נכסף בקרב חוקרים להשתלב באקדמיה. לדעתו, הדבר נעוץ בעיקר בחינוך ובהילה שקיימת סביב האקדמיה, בעיקר בישראל; ביחוד לאור העובדה שחוקרים רבים פשוט לא מודעים לנעשה בתעשייה ולא נחשפים אליה כלל.

מי הגיע לסדנה?

חלק מהחוקים הגיעו עם ההכרה שסיכויי ההשתלבות באקדמיה הם נמוכים ביותר, ומעוניינים לשמוע על נתיבי קריירה נוספים. חלקם הבין במהלך פוסט הדוקטורט שמסלול אקדמי פחות מעניין אותם או רלוונטי עבורם, והם רוצים לשמוע על מסלולי קריירה נוספים.

זו גם המלצתו הכללית עבור פוסט דוקטורנטים – להכיר את התעשייה. ללמוד את הנושא ולהרחיב את האופקים בכל הנוגע לאפשרויות התעסוקתיות הקיימות בה.

מוכנות אקדמית לעולם התעשייה

מרבית עבודתם של פוסט דוקטורנטים הינה בתחום המחקר – תחום מצומצם יותר בתחום התעשייה. המשמעות היא שנדרשת למידה מחדש בתעשייה, מעין “חינוך מחדש” עם הכניסה לתפקיד.

חשוב לציין שבתחומי הביו, דוקטורט הוא תנאי הכרחי ובסיסי, אך פוסט הדוקטורט אינו מהווה מוכנות עבור משרות בתעשייה, בשל התמקדותו במחקר, כאמור. מנגד, ראוי לציין כי פוסט הדוקטורט עשוי להוות יתרון בהתמודדות על משרה בתעשייה אל מול מתמודד ללא פוסט.

לדבריו, לפוסט הדוקטורט יהיה יתרון מרכזי, במידה וייערך בתעשייה.

הידוק הקשר לתעשייה בזמן הפוסט

למי שמייעד עצמו כבר בשלב מוקדם לקריירה בתעשייה, הוא ממליץ לו לנסות להשתלב בפוסט דוקטורט בתעשייה. אומנם אין זו משימה קלה, אך בעלת יתרון רב. אפשרות נוספת היא לאתר מעבדה המנהלת קשרים עם התעשייה. מדובר בפוסט דוקטורט ממוקד יותר, המאפשר מרחב פעולה רב יותר בהמשך.

תעשייה בהתפתחות

יתרון נוסף הטמון בקריירה בתעשייה לדעת ד”ר הס, הוא העובדה שהתעשייה בארץ במגמת התפתחות וצמיחה. פירוש הדבר שהזדמנויות התעסוקה צפויות לגדול ולהתרחב יחד איתה, כשהמשמעות היא מקומות עבודה נוספים לפוסט דוקטורנטים.

הדבר ניכר גם בסדנה, בה כל המרצים עברו מסלול דומה לחוקרים שנכחו בסדנה, מה שתרם רבות לאווירה החיובית ולרוח הדברים שעלו בסדנה.

כיצד מחפשים עבודה בתעשייה?

הנקודה העיקרית בסוגיה זו היא היעדר היכרות עם עולם התעשייה והמשרות הקיימות בו. הדבר בה לידי ביטוי גם בשפה ובניסוח מודעות הדרושים. יתכן מאוד שחוקר לא יגיש מועמדות למשרה מסוימת, כיוון שלא יבין שהיא פונה אליו או נוגעת בתחומו. לכן המלצתו של ד”ר הס היא להעמיק בתחום, ללמוד את שפתו, את מונחיו ואת אופיו.

אפשרות נוספת היא פנייה לחברות כח אדם המתמחות במציאת עבודות בתעשייה לפוסט דוקטורנטים. אך גם כאן ההמלצה היא לעשות “שיעורי בית” בטרם פנייתכם, להכיר ולדעת לאיזו סוג משרה אתם מכוונים, ובכך תוכלו להוביל את חיפוש העבודה למשרות הרצויות לכם.

לינקדאין וקשרים אישיים

משרות רבות ומגוונות מוצעות בלינקדאין, הרשת החברתית לאנשי מקצוע. השקיעו בפרופיל שלכם, עדכנו את קורות חייכם, צרו קשרים וחיבורים “וירטואליים” ועקבו אחר המשרות המתפרסמות.

נוסף על כך, היעזרו בקשרים אישיים. התעניינו היכן דרושים עובדים ואף פנו באופן יזום לחברות המעניינות אתכם.

מציאת עבודה

ד”ר הס מציין כי כיוון שמדובר בעבודה ראשונה, אין לחוקר את הניסיון הדרוש, על אף שפעמים רבות נדרש ניסיון שכזה. למרות זאת, ניתן להתגבר על כך באמצעות משרה שאולי לא תואמת בדיוק את רצונותיכם במלואם, אך יש ביכולתה לקדם אתכם בהמשך לעבר משרה טובה או מתאימה יותר עבורכם, וכדאי לשקול זאת.

מאפייני התעשייה בישראל

התעשייה הישראלית מעט שונה מהנעשה בעולם, בשל אורך נשימתן של החברות המתפתחות, ויש לכך השלכות על שוק העבודה. למשל, מרבית המשרות המוצעות הן מידיות ופחות מתבססות על הטווח הארוך. הדבר יכול להוות יתרון לעיתים לקבלה לעבודה ללא צורך במשרה קודמת.

בנוסף, ישנו יתרון למי שכבר שב ארצה ומחפש עבודה מהארץ, על פני מי ששוהה בחו”ל ומכלכל צעדיו בהתאם למשרה, כיוון שהוא עלול להצטייר כפחות רלוונטי בעיניי החברה שמחפשת עובד מיידי.

לסיום, ד”ר הס מסכם בסיפוק כי התגובות במהלך הסדנה היו טובות, וכן גם המשובים עליה ועל המרצים בה. פרטים על הסדנה הבאה יתפרסמו במהלך השנה.  מתוך רשמיי הארגון מהסדנה, ישנו רצון להרחיב את היריעה והידיעה בתחומי התעשייה, הן בהרצאות ופעילויות שונות, והן בוובינרים הצפויים, על  מנת להעניק כלים נוספים לפוסט דוקטורנטים ולחשוף אותם יותר ויותר לעולם התעשייה המתפתח.

כתבות דומות

תחרות חדשנות למלחמה באנטישמיות // ד”ר רועי צזנה

השנה היא שנת 2024. בערים המתקדמות בעולם אפשר למצוא מכוניות אוטונומיות על...

ראיון עם מדען חוזר, עם ד”ר אהרון (רוני) אזגורי

משרה נוכחית – מרצה בכיר במחלקה להנדסה כימית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת אריאל. באילו...

מסר ליום האשה מיו”ר הארגון, פרופ’ רבקה כרמי

לכל מדעניות רשת סיינס אברוד באשר הינכן, שלום וברכה. יום האשה השנה...

ראיון עם מדענית חוזרת, עם ד”ר מיכל ארד

משרה נוכחית – VP Academia and Science, Awz Ventures באילו תחומים עסקו...

אירוע הפתיחה של Synergy Innovate של את”א יוצא לדרך!

האם תהיתם איך חדשנות ברפואה באה לידי ביטוי במלחמת חרבות ברזל? איך...

התפרסם הקול הקורא השני לתוכנית לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר בשיתוף עם המרכז לקליטה במדע במשרד העלייה והקליטה

***שימו לב, מועד ההגשה נדחה ל 12.5.24*** הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה...

הכירו את מרכז הסרטן המשולב הטכניוני – ראיון עם מנהל המרכז (שמגייס!)

שלום פרופ’ אמיר אורין, ראש מרכז הסרטן המשולב הטכניוני ספר על המרכז: מרכז...

יש לך דוקטורט, או עד שנה לסיומו? זה הזמן להוביל את השינוי

נפתחה ההרשמה להגשת מועמדות למחזור י”ד של תוכנית ממשק – ממדע למדיניות, מבית...

התפרסם קול קורא למתן מלגות למדענים חוזרים ע”ש יצחק שמיר למשתלמים במחקר לשנת 2024

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן – המשרד) מפרסם בזאת קול קורא לקבלת...