סדנת סיינס אברוד לחשיפה לתעשיית הפארמה והביוטק בישראל – 2019 / ד”ר לירון אבן-פייטלסון

ב-13 בינואר התכנסו 23 מדענים סקרנים מרחבי הגלובוס (ישראל, אנגליה, גרמניה, סינגפור, ארה”ב וקנדה) לסדנה בת חמישה ימים במטרה להכיר וללמוד על תעשיות הפארמה והביוטק בישראל. ההתכנסות התרחשה במסגרת סדנת חשיפה לתעשיית הפארמה והביוטק של ארגון סיינס אברוד, בחסות חברת טבע ובשיתוף עם האגף לעידוד יזמות עסקית במשרד העלייה והקליטה. מטרת הסדנה להכיר לחוקרים המגיעים מתחומי מדעי החיים והכימיה באקדמיה את המחקר ומגוון המשרות העומדים בפניהם במסגרת קריירה פוטנציאלית בתעשייה.

צילום: אלעד מלכה

חלקה ראשון של הסדנה כלל שלושה ימים עיוניים עשירים בהרצאות מבכירים בחברת טבע וחברות ביוטק נוספות.  ההרצאות כללו סקירה מעמיקה של תהליך פיתוח תרופות בתעשיית הפארמה, החל משלב הפיתוח המוקדם, דרך תהליך הייצור ועד להיבטים רגולטוריים, עסקיים ומשפטיים. חשיפה למחקר מעשי בתחום התרפיה התאית בתעשייה ניתנה ע”י מר נדב אשכול, מנהל פיתוח טכנולוגיות ותהליכים בחברת פלוריסטם, וד”ר איתי קלע, ראש תחום הרפואה והביוטכנולוגיה ברשות לחדשנות, הציג מבט כולל על תעשיית הביוטק בישראל – המגמות השונות וההזדמנויות הקיימות בה. החוקרים נחשפו למידע אישי על תהליך המעבר מהאקדמיה לתעשייה וקיבלו טיפים מעשיים מפאנל החוקרים הצעירים, שכלל חוקרים שהשתלבו בתפקידים שונים במגוון חברות פארמה, ביוטק וקרן הון סיכון. חברי הפאנל עשו את המסלול מפוסט דוקטורט בחו”ל לתעשיית הביוטק בישראל והציעו טיפים חשובים. דיון בשוק העבודה בתחום הביוטק נערך בפאנל משאבי אנוש, שכלל נציגות מחברות השמה, מנהלות משאבי אנוש מחברות שונות ומנכ”ל סטארטאפ, שהביאו נקודות מבט שונות על נושא המשרות בתחום הביוטק.

חלקה השני של הסדנה התמקד ביזמות וסטארטאפים. היום הרביעי של הסדנה נערך בחממת סנארה ומר אסף ברנע, מנכ”ל חממת סנארה, פתח את הבוקר בהצגת עולם היזמות וחשף פרוייקטים מרתקים מהחממה. משתתפי הסדנה פגשו בשניים מהיזמים שפועלים בחממה והפנו אליהם שאלות ישירות על הפעילות שלהם ותהליך הקמת מיזם במסגרת החממה. בהמשך היום נציג מרכז ביזנס IL של האגף לעידוד יזמות עסקית במשרד העלייה והקליטה הציג את ההטבות ותוכניות התמיכה של המדינה ליזמים הרוצים לשוב ארצה ולפתוח עסק ומיכל קהאן, מרשת 8400, הציגה את היוזמות והפעילויות החשובות שלהם לקידום תעשיות הבריאות והביוטק בישראל, על מנת שאלו יהפכו למנוע צמיחה עבור מדינת ישראל. זהר גנדלר, מנכ”ל חממת 3NGT, הציג גורמי הצלחה וכישלון בהקמת סטארטאפים וחלק עם החוקרים מידיעותיו וניסיונו בתחום היזמות. אופיר שחף, סגן נשיא פיתוח עסקי בקרן eHealth Ventures, חשף את החוקרים למיזמים מתחום הרפואה הדיגיטלית וחלק טיפים מעשיים מניסיונו בעולם היזמות. המשך הדיון והצגת עולם היזמות בתחום הביוטק בישראל נעשה במסגרת שני פאנלים – פאנל השקעות וקרנות הון סיכון בו השתתפו נציגים בכירים בתחום ופאנל סטארטאפים שכלל מנהלים של מספר חברות סטארטאפ. היום המרתק הסתיים מאוחר באירוע נטוורקינג פורה בחסות משותפת של רשת 8400 וקרן אמון במשרדי קרן אמון, שאירחו את המדענים והחוקרים שבאו לפוגשם ולהכירם בנדיבות רבה.

חלק שלישי ואחרון של הסדנה כלל סיורים מעשיים. ביום החמישי נערכו שני סיורים – האחד במפעל התרופות של טבע בכפר סבא, בו זכו החוקרים להיכנס ולצפות בתהליך ייצור התרופות עצמו ולגלות מה קורה אחרי שפיתוח התרופה הושלם בהצלחה והתרופה עוברת לפס הייצור, והשני במפעל VBL Therapeutics במודיעין, ששם שמעו המשתתפים על התרופות ש-VBL  מפתחים ועל תהליך הפיתוח והייצור בחברת ביוטק ישראלית בגודל בינוני.

צילום: אלעד מלכה

שבוע הסדנה היה עמוס במידע, בקשרים חדשים, במחשבות על כיווני קריירה ובכיבוד. ההתגייסות של בכירי התעשייה למען מטרת ההכרות של חוקרים ישראלים בניכר עם עולם תעשיית הביוטק בישראל היתה מעוררת השתאות, המשובים של המשתתפים חיוביים להפליא וניכר כי הפיקו רבות מן הסדנה. נותר רק לקוות שנוכל להעניק את ההזדמנות לפוסט-דוקטורנטים ישראלים נוספים מחו”ל להשתתף בסדנה שכזו גם בשנה הבאה.

התחושה שעלתה מהסדנה היא שיש הרבה אנשים מאד מוכשרים בתעשיית הביוטק בישראל, שיש נכונות להשקיע בתחום ורצון להביא לצמיחה של ענף תעשיית הרפואה והביוטק בישראל וכי זוהי לחלוטין לא אופציה ב’ אחרי האקדמיה, אלא אלטרנטיבה נוספת, אחרת, עם מגוון יתרונות על פני המחקר באקדמיה. בסופו של דבר למדו החוקרים שהכי חשוב להכיר את האפשרויות שעומדות בפניהם, להיות קשובים לעצמם, לדעת לזהות במה הם טובים וללכת עם זה עד הסוף מבלי להתחשב במה שהסביבה מכתיבה.

בהצלחה רבה בהמשך הדרך!

ד”ר לירון אבן-פייטלסון היא מנהלת הסדנה מטעם סיינס אברוד.

כתבות דומות

תחרות חדשנות למלחמה באנטישמיות // ד”ר רועי צזנה

השנה היא שנת 2024. בערים המתקדמות בעולם אפשר למצוא מכוניות אוטונומיות על...

ראיון עם מדען חוזר, עם ד”ר אהרון (רוני) אזגורי

משרה נוכחית – מרצה בכיר במחלקה להנדסה כימית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת אריאל. באילו...

מסר ליום האשה מיו”ר הארגון, פרופ’ רבקה כרמי

לכל מדעניות רשת סיינס אברוד באשר הינכן, שלום וברכה. יום האשה השנה...

ראיון עם מדענית חוזרת, עם ד”ר מיכל ארד

משרה נוכחית – VP Academia and Science, Awz Ventures באילו תחומים עסקו...

אירוע הפתיחה של Synergy Innovate של את”א יוצא לדרך!

האם תהיתם איך חדשנות ברפואה באה לידי ביטוי במלחמת חרבות ברזל? איך...

התפרסם הקול הקורא השני לתוכנית לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר בשיתוף עם המרכז לקליטה במדע במשרד העלייה והקליטה

***שימו לב, מועד ההגשה נדחה ל 12.5.24*** הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה...

הכירו את מרכז הסרטן המשולב הטכניוני – ראיון עם מנהל המרכז (שמגייס!)

שלום פרופ’ אמיר אורין, ראש מרכז הסרטן המשולב הטכניוני ספר על המרכז: מרכז...

יש לך דוקטורט, או עד שנה לסיומו? זה הזמן להוביל את השינוי

נפתחה ההרשמה להגשת מועמדות למחזור י”ד של תוכנית ממשק – ממדע למדיניות, מבית...

התפרסם קול קורא למתן מלגות למדענים חוזרים ע”ש יצחק שמיר למשתלמים במחקר לשנת 2024

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן – המשרד) מפרסם בזאת קול קורא לקבלת...