סיכום (כמעט) שנה כנציגות הארגון במועצה הלאומית הישראלית לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה‎‎‎

 במאי 2021 בישרנו לכן ולכם שד״ר לירון רבני, מדענית ראשית בחברת Theranica וד״ר נטע קלע-מדר – מנכ״לית חברת Precise X Med הצטרפו כחברות מטעם סיינס אברוד למועצה לקידום נשים במדע של משרד המדע והטכנולוגיה, לועדת התעשייה ושד״ר מיכל ארד, אז פוסטדוקטורנטית במעבדה של פרופ’ מיכל שוורץ, במחלקה לניורוביולוגיה במכון ויצמן ופרופ’ חבר שרה אייל, ביה״ס לרוקחות, האוניברסיטה העברית,  הצטרפו כחברות מטעם סיינס אברוד למועצה לקידום נשים במדע של משרד המדע והטכנולוגיה, לועדת האקדמיה. כמעט שנה אחרי, ביקשנו מהן לספר לכם.ן על פעילותן למענכן.ם בועדות.

 

ד”ר מיכל ארד

אי שיוויון מגדרי אינו נחלתה הבלעדית של האקדמיה, גם לא האקדמיה הישראלית. ועדיין, כאישה המשתייכת לעולם האקדמיה, קיימת בי ציפייה לעולם מקצועי פלורליסטי ששם לנגד עיניו יצירתיות וחדשנות לפני כל דבר אחר. מפתיע שבעולם כזה, נשים המהוות 50% ממחזיקי תואר שלישי אינן נוכחות באותו אחוז במסלול לקביעות. כדי להתמודד עם המצב האבסורדי הזה, החליטה ממשלת ישראל להקים בדצמבר 2000 את ‘המועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה’. בשנה האחרונה זכיתי לקחת חלק בדיוני ‘ועדת אקדמיה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה’ בראשות פרופ’ ברכה שפירא. הדבר המרכזי שאני לקחתי מהדיונים השנה אינו נוגע במצב הקיים, אלא בצעדים הדרושים ליצירת שינוי. עולה השאלה היכן עלינו להתחיל? האם עלינו לחזק פוסטדוקטרנטיות, כדי שתהיינה נוכחות יותר עבור ועדות החיפוש? האם עלינו לחזק דוקטורנטיות כדי שתצאנה לפוסטדוקטורט? האם עלינו לחזק סטודנטיות לתואר ראשון? האם בכלל חשוב לחזק תלמידות תיכון בבחירת מקצוע מרכזי לבחינות הבגרות או שמא כדי להגיע למקום הזה יש לחזק נערות וילדות צעירות יותר? 

כמובן שהתשובה המתבקשת היא all of the above, אבל מאחר ומדובר בועדה אקדמית, אם לא נתמקד במשהו מתוך האקדמיה אנו עלולות לאבד מיקוד. הועדה בחרה השנה להתמקד בנשים אשר מחזיקות משרות באקדמיה, וכבר נמצאות במסלולים לקביעות, מתוך מטרה להעלות את אחוז הנשים שמגיעות לקביעות. כפועל יוצא מזה, הן תוכלנה להגיש מועמדות לתפקידים בכירים באקדמיה. כאשר מדובר בראש הפירמידה, בתפקידי נשיא, מנכ”ל או רקטור של מוסד אקדמי, המספרים כ”כ נמוכים עד שכמעט ולא קיימותrole models. את זה אפשר לייצר מהר, מבלי לחכות לדור או שניים קדימה. שינוי התפישה יבוא משינוי מציאות; דבר שניתן וצריך לייצר עכשיו.

 

ד”ר נטע קלע-מדר

במהלך השנה התקיימו דיונים להגדרת האתגרים ביזמות נשית וכן מהם מטרות הפעולה של צות יזמות נשית.

מטרות הפעילות:

  • הובלת חקיקה ו/או מסגרת מדיניות לקידום יזמות נשית
  • ללמוד מדינות אחרות איך מיצרים יזמות נשית

במהלך השנה התקיים וובינר עם מספר מדינות ביניהם משרד החדשנות השוודית שדרכו נלמדו מודלים אפקטיביים להנעת יזמות נשית וכן כנס משותף עם רשות החדשנות (מופיע מטה).

התקיים מיפגש פיזי של צוות יזמות נשית במשרד של ארנסט אנד יונג בחודש הקודם (פברואר 2022).

פרופ’ שרה אייל

אני שמחה להיות שותפה לקבוצה שמובילה לשינוי במעמדן של נשים באקדמיה. השנה שחלפה לוותה ביוזמות חדשות של חברות הצוות שמאפשרות מיפוי של סטטוס הנשים ובניית תוכנית פעולה לשנים הקרובות. אני מקווה שהפעילות המשותפת תוביל לכך שנראה ייצוג נשי מוגבר גם בקרב הסגל האקדמי הבכיר, ובפרט בתחומים הקשורים למדעים המדוייקים, כולל מקצועות ההנדסה. במיוחד קרוב לליבי תחום החלל – הסטודנטיות המוכשרות שפגשתי ראויות לכל תמיכה והכוונה אפשרית, בתקווה שאזכה לפגוש אותן כעמיתות באקדמיה בעוד מספר שנים.

 

ד”ר לירון רבני

המועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה הינה גוף מייעץ, המאתר צרכים הנוגעים לקידום נשים בתחומים אלו, ומגבש המלצות לקידום הנושאים הלקויים בחסר. המועצה פועלת להגדלת אחוז ההשתתפות של נשים בתחומי מדע וטכנולוגיה, ולשיפור מעמדן. המועצה מורכבת משלוש תת-וועדות: אקדמיה, תעשיה, וחינוך. אנו יושבות בוועדת התעשיה, אשר בראשה עומדת ד”ר מיכל סלע (עד להחלפתה ב7.3). בשנה החולפת הוועדה גיבשה המלצות מפורטות בנושא קידום הוגנות מגדרית בארגונים, בנושא העלאת ייצוג נשים בתעשיית ההייטק, ובנושא יזמות טכנולוגית ע”י נשים. ניתן למצוא פרטים אודות הוועדה ותחומי הפעילות בלינק.

 

 

תודה לנציגותינו בועדות, גאים שאתן חלק מסיינס אברוד.

כתבות דומות

תחרות חדשנות למלחמה באנטישמיות // ד”ר רועי צזנה

השנה היא שנת 2024. בערים המתקדמות בעולם אפשר למצוא מכוניות אוטונומיות על...

ראיון עם מדען חוזר, עם ד”ר אהרון (רוני) אזגורי

משרה נוכחית – מרצה בכיר במחלקה להנדסה כימית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת אריאל. באילו...

מסר ליום האשה מיו”ר הארגון, פרופ’ רבקה כרמי

לכל מדעניות רשת סיינס אברוד באשר הינכן, שלום וברכה. יום האשה השנה...

ראיון עם מדענית חוזרת, עם ד”ר מיכל ארד

משרה נוכחית – VP Academia and Science, Awz Ventures באילו תחומים עסקו...

אירוע הפתיחה של Synergy Innovate של את”א יוצא לדרך!

האם תהיתם איך חדשנות ברפואה באה לידי ביטוי במלחמת חרבות ברזל? איך...

התפרסם הקול הקורא השני לתוכנית לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר בשיתוף עם המרכז לקליטה במדע במשרד העלייה והקליטה

***שימו לב, מועד ההגשה נדחה ל 12.5.24*** הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה...

הכירו את מרכז הסרטן המשולב הטכניוני – ראיון עם מנהל המרכז (שמגייס!)

שלום פרופ’ אמיר אורין, ראש מרכז הסרטן המשולב הטכניוני ספר על המרכז: מרכז...

יש לך דוקטורט, או עד שנה לסיומו? זה הזמן להוביל את השינוי

נפתחה ההרשמה להגשת מועמדות למחזור י”ד של תוכנית ממשק – ממדע למדיניות, מבית...

התפרסם קול קורא למתן מלגות למדענים חוזרים ע”ש יצחק שמיר למשתלמים במחקר לשנת 2024

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן – המשרד) מפרסם בזאת קול קורא לקבלת...