עצות מצוות תמיכה ליום האישה הבינלאומי‎‎

כולנו צריכים לפעמים עצה טובה. לפני מספר שנים מצאנו שיש צורך במענה גם להתמודדויות הרגשיות שאתם עוברים בתוך התהליך של הפוסטדוק והדוקטורט בחו”ל. לשם כך, הקמנו צוות תמיכה מתנדב של סיינס אברוד שמטרתו לתת מענה גם לחלקים הללו. הצוות מורכב מפסיכולוגיות, עורכת דין ועו”ס שמכירות אישית את עולם המחקר בחו”ל, פוסט דוקטורנטיות וחוקרות וותיקות
בארץ ובארה”ב. צוות התמיכה בנוי מחברות סיינס אברוד שידעו לתת לנו תמיכה מתאימה הן מהפן הרגשי והן מהפן המעשי והמקצועי של התמודדות עם אתגרים במעבדה. לפניה לצוות.

לכבוד יום האישה הבינלאומי ביקשנו מהן עצות לכם.ן החוקרים והחוקרות, לבני ובנות הזוג ולמשפחה. להלן המלצותיהן.

 

ד”ר לנה יצקוביץ

לחוקר.ת – כשיצאת לפוסט, דמיינת את עצמך בתור מדען או מדענית ספציפיים, אבל הדימוי הזה לא תמיד עוזר ולפעמים מקשה להיות גמישים ולהתאים למציאות בצורה אופטימלית. תרשי או תרשה לעצמך לפתוח עיניים, ללמוד ולהכיר דרכים שונות להיות מדען או מדענית מוצלחת. כשתדע ותדעי שיש לך הרבה אופציות, תוכל.י לחלום יותר בגדול, להנות מהדרך ולא לפחד להיכשל. 

לבן.ת זוג – יצאתם למסע יחד. זו היתה החלטה לא פשוטה, עם שיקולים ונסיון לחשב את טובת הכלל והפרט, לוודא שכולם מקבלים הזדמנות להגשים את החלומות שלהם לאורך המסע. אל תשכחו את זה מבית אין סוף המטלות ותזכרו (ותזכירו לבני זוג) מבין אין סוף המשימות והמטלות של ארץ חדשה להנות מהדרך ולמצוא כיצד אתם יכולים לתמוך זה בזה להמשיך להתקדם לעבר המטרות שלכם.

למשפחה – הרבה פעמים לילדים אין תחושת זמן, וגם כשנדמה לנו שהיינו איתם המון זמן ועכשיו זה הזמן שאנחנו מקדישים לעבודה, הם יהיו שקועים בכאן ועכשיו. היו אמפתיים לצורך שלהם להיות איתכם ומצאו דרך לשקף מתי ואיך תבלו איתם זמן איכותי פעם הבאה ומי זמין להם כרגע. אל תפחדו לשים גבולות ולקחת את הזמן הדרוש לעבודה אך הקפידו לתת להם הרגשה שהם הכי חשובים בעולם כשאתם יחד.  

 

מור רמות

לחוקר.ת – למרות שהעומס אדיר והתחושה היא שאין זמן לכל מה שצריך להספיק, חשוב לפנות לעצמך זמן למשהו שממלא את הכוחות (לרוץ/לרקוד/לגלוש…), כי זה עוזר להפוך את שאר הזמן להרבה יותר יעיל.

לבן.ת הזוג – לא לפחד לחשוב על עצמך והצרכים שלך, אתם תמצאו דרך להגשים שני חלומות במקביל.

למשפחה – משפחה זה הדבר הכי חשוב בעולם, חשוב שסדר העדיפויות ישקף את זה.

 

ד”ר יעל מאייר

לחוקר.ת – לחפש ולקחת הזדמנויות שהמעבדה והאוניברסיטה או המנחה יכולות להציע. אם בסדנאות הכשרה, הצטרפות לקבוצות מחקר, נטורקינג, השתתפות בהנחיית סטודנטים, למידה של מתודולוגיה חדשה, התבוננות על אופן ניהול המעבדה והנחיית סטודנטיות וסטודנטים. הזדמנויות הלמידה נמצאות גם ברגעים הכי קטנים ולא פורמליים. בנוסף, לחפש עמיתים באותו שלב, אם באוניברסיטה או פוסטים ישראלים במדינות אחרות, ולחלוק חוויות וקשיים, זה יכול לחזק לשמוע עד כמה יש אתגרים וקשיים דומים.

לבן.ת הזוג – לחפש הזדמנויות משלך כדי להפוך את השהות למוצלחת ומספקת. אם בעבודה, זמן משפחתי או חופשי, התנדבות או עבודה מרחוק, כל דבר שיכול לסייע לחוויה להיות משמעותית ומספקת גם עבורך. 

למשפחה – סבלנות, נשימה עמוקה, להבין שהגירה היא תהליך מטלטל לכל משפחה ולתת מקום לקשיים ולכאב. לדבר, לתקשר, ולמצוא דרך לעבור את זה יחד. לא להסס לפנות לעזרה מקצועית אם צריך – זה הזמן. ולהנות מטיולים ורגעים משפחתיים מיוחדים שהמעבר מזמן!!

 

ד”ר עירית מלמן-קרנטסיס

לחוקר.ת – אל תנסו להתאים את עצמכם לסביבה, תשארו נאמנים למי שאתם. אל תנסו להגדיר את עצמכם ולנבור בעתיד- תשארו או תחזרו? לכמה זמן באתם?  תנסו להיכנס למסגרות ולהשתייך אבל לא על חשבון התפשרות וויתור על עצמכם תוך כדי התהליך- תהיו נאמנים למי שאתם ותאמינו בעצמכם ובחוזק שלכם. 

לבן.ת הזוג – הגעתם לחויית הרילוקיישן ביחד! נכון שלפעמים זה נראה כמו וויתור שלך בשביל השני- אבל זאת מחשבה שיכולה רק לקלקל ולהרוס- החלטת ביחד על זה- וזאת הזדמנות נהדרת לעשות את כל שחלמת ולא היה אפשר עד כה- תעופו על עצמכם ואל תנברו בעבר!

למשפחה – לכולם תהליך המעבר הינו קשה! ילדים מתרגלים להכל הרבה יותר מהר ממה שנראה לנו! תהיו שם בשבילם כאוזן קשבת ותפרסו ידיים רחבות לתפוס אותם כשהם מועדים בתהליך – אבל אל תאשימו את עצמכם אם זה קצת קשה – קושי בחיים רק מחשל ☺ ! 

 

ד”ר נגה אור

לחוקרת –  אל תוותרי על עצמך לא מקצועית ולא אישית.

  • מקצועית חווית הפוסטדוק יכולה להרגיש מאוד מבודדת ובודדה, ממליצה בחום למצוא מעגל חברתי של פוסטדוקיות שיאפשר פריקה ושיתוף מקצועי. בנוסף גם מעגל חברתי שיחזק אותך וימנע תחושת בדידות – שתוכלו לאכול ביחד צהריים פעמיים שלוש בשבוע.
  • אל תתביישי להתמקח על שכר, על שעות עבודה שתומכות בסגנון המשפחתי המתאים לך, על הטבות כלכליות כאלו ואחרות וכו. תתפלאי כמה תוכלי להשיג ולשדרג את החיים עם מיקוח אסטרטגי.
  • הרבה מאיתנו חשות אשמה, בעיקר בשנה הראשונה שהיא התאקלמות חברתית, תרבותית וכלכלית – הרי אנחנו העברנו את המשפחה והנה הם חווים קשיים. שוב, בעיני חשוב לשתף – הרבה פעמים כשתשמעי שאת לא לבד זה יחזק אותך. 
  • אל תמנעי מעצמך להגיד שקשה לך ולשתף את בן הזוג בקשיים שלך – אפילו שבאתם בעקבותייך, זה לא אומר שאת צריכה לשאת את התסכולים והקשיים בעצמך.

וגם, תנשמי ותעשי ספורט כלשהו, זה קריטי לבריאות הנפשית שלך.

  • קחי עזרה – עוזרת, בייביסיטר, גנן, עובדת לפי שעות שתעשה עבודה במעבדה. 
  • תוציאי את הראש מהמעבדה, ותסתכלי סביבך על מגוון האפשרויות להתפתחות אישית ומקצועית, יש המון, וכדאי לנצל את המשאבים….כדאי שישארו מהפוסטדוק קשרים וכישורים מעבר למאמר הנכסף!

לבן-הזוג: אל תשכח שהגעתם לכאן בהחלטה משותפת.  זו תקופה שיכולה להעיף אותך קדימה אישית (ומקצועית) – אז תעוף גם אתה על הרילוקיישן שלך!

  • ממליצה לכתוב אני מאמין לפני היציאה עם סיבות בעד ונגד המעבר, הרי עברתם אז החלטתם שזה הצעד הנכון. כיתבו מה הייתם מאחלים לעצמכם כמשפחה ולבן הזוג מה המטרות שתרצה להשיג עם דגש (לדעתי) על דברים שאינם תלויים בעבודה או בבן הזוג.
  • ממליצה לחזור ולבקר את הרשימה פעם בחודש, על דרינק או קפה, ולשוחח ולעדכן אותה.
  • המעבר יכול להרגיש, בעיקר בזמנים של קושי, כמו ויתור אישי לבן הזוג – אבל שיח פתוח ממש חשוב כדי שהחוויה תהיה מצמיחה לשניכם. 
  • ברוב האוניברסיטאות תוכל למצוא כלים מצוינים לחיפוש עבודה וכן קורסים ופעילויות העשרה.
  • בנוסף, זיכרו שלא המצאתם את זה שרילוקיישן זו חוויה מאתגרת קשרים – אל תהססו לפנות ליעוץ זוגי, שאני מכנה ״יעוץ זוגי מניעתי״ – כבר לפני היציאה מהארץ יכול להיות מאוד מועיל ומעצים לחוויה. בעיני הכי חשוב, תקשורת רציפה, שיתוף (כמעט כפייתי אפילו) בתסכולים והרבה יצירת קשרים חברתיים והקפדה על אינטראקציה אנושית.
  • עשו ״ישיבות צוות״ שבועיות – חלוקת מטלות, עדכון לו״ז שבועי וכו – זה הזמן השבועי לדאוג שהמכונה משומנת היטב
  • צאו לדייטים!!!!! פליז, תכננו בתקציב החודשי משהו שמאפשר לכם לצאת לפחות פעם בחודש ביחד, ואל תדברו על הבעיות, בשביל זה יש ישיבות צוות.

למשפחה: כתבו ״אני מאמין״ משפחתי וצרו לו״ז לזמן משפחתי

תתפלאו שלהיות בלי המשפחה המורחבת יכול ליצור תא גרעיני מופלא ומגובש – נצלו זאת!

  • צאו לטיולים, לקמפינג, לירידים ונסו לחוות את כל החוויות האפשריות כמשפחה שלא תחוו בישראל

העזרו בגרופון ואיוונטברייט לרכישה של כרטיסים בהנחות משמעותיות שיאפשרו לכם להנות במעט כסף.

  • הצטרפו לקהילה – כמובן לקהילת סיינסאברוד בין היתר – עשו אחד לשני בייביסיטר, החליפו ומיסרו חפצים, אינפורמציה וכו (אחד מכם אלוף מיסוי והשני אלוף ארגון טיולים – שתפו ועזרו זה לזה)
  • השתדלו לעשות זמן משפחה קבוע יומי או לפחות שבועי. אצלי זה ארוחת ערב משותפת – שתפו 3 דברים טובים שקרו לכם היום ליצירת חשיבה חיובית שיוצרת קשרים חיוביים במוח!
  • ישיבה משפחתית – בתלות בגיל הילדים, סוג של ״ישיבת צוות״ אבל לכל המשפחה – אולי אפילו פעם בחודש
  • וותרו על האשמה ואל תהיו מונעים ממנה להגיד ״כן״ איפה שאתם רוצים להגיד ״לא״ – המעבר הוא קשה ודורש הסתגלות, ילדים הם לרוב סתגלנים להפליא, אבל זה לוקח זמן. היו קשובים, תהוו אוזן קשבת ומקום רך ליפול עליו, אבל זכרו את ה״אני מאמין״ שלכם כמשפחה, מה הערכים שעומדים בראשה ואל תוותרו עליהם.

כתבות דומות

תחרות חדשנות למלחמה באנטישמיות // ד”ר רועי צזנה

השנה היא שנת 2024. בערים המתקדמות בעולם אפשר למצוא מכוניות אוטונומיות על...

ראיון עם מדען חוזר, עם ד”ר אהרון (רוני) אזגורי

משרה נוכחית – מרצה בכיר במחלקה להנדסה כימית וביוטכנולוגיה באוניברסיטת אריאל. באילו...

מסר ליום האשה מיו”ר הארגון, פרופ’ רבקה כרמי

לכל מדעניות רשת סיינס אברוד באשר הינכן, שלום וברכה. יום האשה השנה...

ראיון עם מדענית חוזרת, עם ד”ר מיכל ארד

משרה נוכחית – VP Academia and Science, Awz Ventures באילו תחומים עסקו...

אירוע הפתיחה של Synergy Innovate של את”א יוצא לדרך!

האם תהיתם איך חדשנות ברפואה באה לידי ביטוי במלחמת חרבות ברזל? איך...

התפרסם הקול הקורא השני לתוכנית לתמיכה בהעסקת חוקרים מצטיינים במעמד חוקר בשיתוף עם המרכז לקליטה במדע במשרד העלייה והקליטה

***שימו לב, מועד ההגשה נדחה ל 12.5.24*** הוועדה לתכנון ותקצוב של המועצה...

הכירו את מרכז הסרטן המשולב הטכניוני – ראיון עם מנהל המרכז (שמגייס!)

שלום פרופ’ אמיר אורין, ראש מרכז הסרטן המשולב הטכניוני ספר על המרכז: מרכז...

יש לך דוקטורט, או עד שנה לסיומו? זה הזמן להוביל את השינוי

נפתחה ההרשמה להגשת מועמדות למחזור י”ד של תוכנית ממשק – ממדע למדיניות, מבית...

התפרסם קול קורא למתן מלגות למדענים חוזרים ע”ש יצחק שמיר למשתלמים במחקר לשנת 2024

משרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה (להלן – המשרד) מפרסם בזאת קול קורא לקבלת...